1. Allmänt
1.1 Dessa köpevillkor gäller när du som konsument gör beställningar från Ellas på Ellas.se. Genom beställning på Ellas.se godkänner du de vid tiden publicerade villkor som anges nedan och intygar att de uppgifter du lämnar om dig själv är korrekta. När du slutfört din beställning skickas en orderbekräftelse till din e-postadress. I bekräftelsen finner du alla uppgifter om produkter, pris, fakturerings- och leveransadress. Är något fel i orderbekräftelsen ska du omedelbart kontakta vår kundtjänst. Varje genomförd och godkänd beställning generar per automatik en orderbekräftelse. Den vanligaste anledningen till att en orderbekräftelse uteblir är att man i samband med beställningen har råkat uppge en felaktig mejladress eller att orderbekräftelsen per automatik sorterats in under Skräppost.
1.2 Vid beställningar på Ellas.se ingås det köpeavtal mellan dig och Ellas Hjältar. Avtal ingås på svenska. Köpeavtal arkiveras och hålls tillgängliga för kunden. För att kunna göra ett köp måste du acceptera dessa köpevillkor. Genom att slutföra köp godkänner du Ellas Hjältar:s köpevillkor på Ellas.se och förbinder dig att följa köpevillkoren i sin helhet. Du bekräftar också att du tagit del av Ellas hjältar Integritetspolicy, inklusive cookies som beskriver hur Ellas.se behandlar dina personuppgifter. Läs mer om vår Integritetspolicy här
1.3 För att kunna beställa på Ellas.se måste du som kund ha fyllt 18 år eftersom vi enligt svensk lag inte accepterar kreditköp till personer under 18 år. Om du är under 18 år krävs målsmans tillstånd innan du beställer. Vi förbehåller oss rätten att under vissa omständigheter ändra eller neka en beställning (t.ex. om kunden uppgett felaktiga personuppgifter).
1.4 Vi reserverar oss för eventuella tryckfel på denna webbplats samt slutförsäljning av produkter. Exempel på detta är fel i produktbeskrivning, produktens tekniska specifikation, innehållsförteckningar, bruksanvisningar, felaktiga priser eller felaktig information angående om en vara finns i lager. Detta omfattar även felaktiga priser som uppstår som effekt av fel av manuell hantering eller tekniska fel. Ellas.se har rätt att justera eventuella felaktigheter och att ändra informationen när som helst om fel upptäcks. Alla bilder ska främst uppfattas som illustrationer och kan därmed inte garanteras exakt återge varans exakta utseende. Detta inkluderar även bilder nyanser på sminkprodukter, eftersom den verkliga nyansen kan variera beroende på ljussättning, konsumentens hudton, o. dyl. Ellas Hjältar ansvarar ej för information som kommer från en tredje part, såsom leverantörer.
1.5 Ellas.se som butik och webbplats ägs av Ellas Hjältar. Innehållet på websidan ägs av Ellas Hjältar, våra samarbetspartners eller dess licensgivare.
2. Priser
2.1 Vid beställning på ellas.se gäller de priser som anges på webbsidan vid beställning. Våra priser på Ellas.se anges i svenska kronor. I Kassan kan man se det totala priset inklusive moms. Eventuella avgifter samt avdragna rabatter. Priserna inkluderar inte eventuella fraktavgifter och betalningsavgifter vilka anges separat på ett tydligt sätt innan kunden slutför beställning.
2.2 Med rekommenderade priser avses de ordinarie priser som våra leverantörer rekommenderar oss att sätta och en konsument normalt förväntas betala för varan i en fysisk butik i Sverige. Rekommenderade priser på de produktstorlekar, produkter eller varumärken som normalt inte säljs i Sverige räknas om till butikspriser i jämförbart EU-land.
3 Betalsätt
3.1 Kunden kan betala på de sätt som anges i samband med beställningen. För att göra betalningen så smidig och säker som möjligt samarbetar vi med Qliro. Genom Qliro erbjuder vi fakturabetalning, delbetalning, kontobetalning, kortbetalning och direktbetalning. För Qliros fullständiga villkor klickar du på Delbetalning & Kampanj, Trustly eller SEKKI. För ökad säkerhet använder vi 3D-Secure som är en global säkerhetsstandard framtageb av VISA och Mastercard för betalningar över internet. Vid kreditköp kan det komma att göras en kreditupplysning, vilket du i så fall kommer att upplysas om. Ellas förbehåller sig rätten att inte alltid erbjuda alla betalsätt samt att ändra det valda betalsättet om det inte fungerar vid beställningstillfället eller om kunden inte godkänns för det valda betalsättet. Vid val av faktura som betalsätt skickas fakturan med e-post till den e-postadressen du angivit vid beställningen. Tillval av pappersfaktura som skickas med brev är möjlig mot avgift som normalt ligger på 29kr.
4. Frakt och leverans
4.1 ellas hjältar levererar enbart inom Sverige.
4.2 Beställningar som inkommit före 14:00 skickas vanligtvis samma dag. Leveranstiden är därefter 1-3 arbetsdagar beroende på valt fraktsätt och postnummer. Vi kan tyvärr inte påverka eventuella förseningar hos fraktbolaget. Vid sådana leveransförseningar fortsätter vi att bevaka beställningen. Om inte annat särskilt avtalats och en leverans är oskäligt försenad, och detta inte beror på dig som kund, har du rätt att häva köpet helt kostnadsfritt.
4.3 Vänligen kontrollera att leveransuppgifterna såsom adress och telefonnummer stämmer innan du slutför köp. Det går tyvärr inte att ändra dessa uppgifter efter att beställningen blivit packad & skickad. Det är alltid du som kund som ansvarar för att du uppger rätt uppgifter vid beställningens slutförande.
4.4 Om din order ska hämtas hos ombud får du en avisering som beskriver var och när paketet ska hämtas. Paketet ska hämtas inom den tid som anges i aviseringen, detta beror på det fraktalternativet du väljer. Avisering kan ske via e-post, SMS eller vanlig post. Paketet löses ut personligen med kolli-id samt giltig legitimation. Om du har tappat bort kolli-id eller har frågor kring uthämtningen, vänligen kontakta oss på andreas@brandsbydaily.se
4.5 I kassan kan du välja mellan följande fraktbolag. Aktuella priser på de olika fraktsätten samt estimerade leveransdatum framgår i kassan innan du slutför din beställning. All tidsangivelse avser helgfri vardag.
Postnord Ombud
Väljer du fraktsättet ”MyPack” skickas paketet till ett ombud och uppvisning av legitimation krävs vid uthämtning. Leveranstiden är 1-2 arbetsdagar och du får ett spårningsnummer från oss när beställningen har skickats. Med spårningsnumret kan du spåra paketet på Postnords hemsida. Du får även en sms-avisering från Postnord när paketet har levererats till ditt valda ombud.
5. Ångerrätt
5.1 Om du ångrar ditt köp eller någon produkt från din beställning måste du låta oss veta detta inom 14 dagar efter att du mottagit de aktuella produkterna., detta i enlighet med Distansavtalslagen. Du har alltid rätt att ångra ditt köp oavsett skäl genom att meddela oss på andreas@brandsbydaily.se Vänligen notera att ångerrätten inte gäller för produkter med bruten försegling som inte lämpligen kan återlämnas på grund av hälso- eller hygienskäl.
5.2 Vill du utöva ångerrätten ska du skicka ett klart och tydligt meddelande till oss om ditt beslut att frånträda köpeavtalet (t.ex. genom e-post eller vanligt brev). För en smidig hantering rekommenderar vi dig att maila oss på andreas@brandsbydaily.se eller använda Konsumentverkets standardblankett för utövande av ångerrätt som du hittar här. För effektiv hantering bör du ange ditt ordernummer, produktnummer och kontaktuppgifter så att vi kan identifiera din retur. För att du ska hinna utöva din ångerrätt i tid räcker det med att du skickar in ditt meddelande om att du tänker utöva ångerrätten innan ångerfristen gått ut.
5.3 Om du ångrar ditt köp kommer vi att betala tillbaka alla genomförda betalningar för berörd order exklusive de leveranskostnader som tillkommit (notera att extra leveranskostnader till följd av att du valt något annat leveranssätt än den billigaste standardleverans vi erbjuder inte räknas.). Återbetalningen kommer att ske utan dröjsmål och senast 14 dagar från och med den dag då vi underrättades om ditt beslut att frånträda avtalet. Vi väntar med återbetalningen tills vi fått tillbaka varan eller varorna från dig. Vi kommer normalt att använda samma betalningsmedel för återbetalningen som du själv använt för den inledande affärshändelsen om du inte uttryckligen kommit överens med oss om något annat.
5.4 Du måste återsända varan till oss utan onödigt dröjsmål och i vart fall senast 14 dagar efter den dag då du meddelat oss om ditt beslut att frånträda avtalet. Ångerfristen anses ha iakttagits om du skickar tillbaka varorna innan fjortondagarsperioden löpt ut.
5.5 Vid utnyttjande av ångerrätten är du ansvarig för både returkostnad samt att varan/varorna kommer i retur oskadda. Du kommer alltså att få betala de direkta kostnaderna för återsändandet av varan. Kostnaderna för returfrakten uppskattas till cirka 50 kr – men kan variera kraftigt i vissa fall beroende på paketets storlek. Vänligen notera att du som avsändare av returpaketet har ansvar att säkerställa att varorna har kommit till oss – därför rekommenderar vi att du skickar varorna på ett spårbart och försäkrat sätt. Du är ansvarig för varornas eventuellt minskade värde till följd av annan hantering än vad som är nödvändigt för att fastställa varornas art, egenskaper och funktion.
6.6 Ångerrätten gäller endast om varan är i väsentligt oförändrat skick. Som kund har du rätt att undersöka varan eller varorna men du får inte bryta plomberingar eller prova produkten då denna då inte kan återlämnas på grund av hälso- och hygienskäl. Rätten att ångra sig upphör alltså när du bryter förseglingen. Med försegling avses även teknisk plombering.
6.7 För varor som inhandlats under perioden november-december erhåller du som kund en förlängd ånger- och bytesrätt t.o.m. 14:e januari. Under samma förutsättningar som ovan och mot uppvisande av kvitto/ följesedel.
7. Retur- och Reklamationsinstruktioner
7.1 Vänligen kontakta kundtjänst andreas@brandsbydaily.se innan du skickar tillbaka en vara, oavsett anledning för instruktioner och effektiv ärendehantering. När du vill reklamera en försändelse är det viktigt att du har sparat original-emballaget samt förpackningen till produkten. Emballaget ska kunna fotograferas och skickas till oss på begäran så att vi kan undersöka saken vidare. Har du ångrat ditt köp gör du en Retur. Har du mottagit en skadad produkt i din order gör du en Reklamation. Observera att vi inte har någon nöjd kund-garanti. Detta innebär att vi ej godkänner returer/reklamationer av produkter som du använt men som ej lever upp till dina förväntningar. Vid eventuell allergi eller överkänslighet rekommenderar vi alltid att man provar sin nya produkt på en liten yta (exempelvis handleden) och väntar i 24h för att se om man får någon reaktion. Enligt konsumentköplagen är det inte möjligt att reklamera en vara vid missnöje då vi ej har någon nöjdhetsgaranti.
7.2 Om din reklamation är gjord i rätt tid och fel på produkten föreligger enligt konsumentköplagen skickar vi ut en ny produkt. Om vi inte kan ersätta produkten av någon anledning återbetalar vi dig vad du har betalt för produkten. Skulle felet vara av väsentlig betydelse för dig har du alltid rätt att häva köpet.
7.3 Efter registrerad retur eller reklamationsförfrågan kommer du att kontaktas via mejl för vidare instruktioner angående ditt ärende. Enligt konsumentköplagen har du rätt att reklamera ditt köp till oss inom skälig tid (dock högst tre år). Om du vill reklamera en produkt ska du göra det inom skälig tid efter det att du märkt eller borde ha märkt felet genom att kontakta oss. Felet ska normalt vara ursprungsfel och inte orsakats av felaktig användning/hantering av varan. Reklamationer som görs inom två månader från det att du upptäckt felet anses alltid ha gjorts i rätt tid.
7.4 Vi på ellas.se har alltid rätt att ta varan du vill reklamera i retur för att kunna undersöka varan och hantera reklamationen. Du får en retursedel av oss Vid godkänd reklamation ersätts kunden alltid för returfrakten. Det är endast för godkända reklamationer som vi står för frakten.
7.5 Om du tar emot en skadad eller öppnad kartong vid leverans , kontakta oss omgående, senast 2 dagar efter mottagen leverans. Trasigt emballage eller trasig produkt skall fotograferas och sändas till oss tillsammans med resterande information om din reklamation. Observera att det trasiga emballaget eller den trasiga produkten måste sparas till dess att reklamationen är slutförd och du har fått besked från oss.
8. Ej uthämtade paket
8.1 I samband med ej uthämtade paket uppstår kostnader så som plock, pack, returfrakt, expeditionsavgift, etc. som vi behöver betala till tredje part så som fraktbolag. På grund av detta tar vi ut en avgift om 169 kronor inklusive moms om ett paket ej hämtas ut, som ska täcka en del av dessa kostnader.
8.2 Paket som ska hämtas hos postombud ligger kvar hos postombudet i 14 dagar innan den returneras till oss. Om du ångrar ditt köp och vill inte stå för denna avgift ska du meddela postombudet om att du ”vägrar leverans”, alternativt hämtar ut paketet och därefter returnerar till oss vilket beskrivs under ”Ångerrätt”.
9. Tvist
9.1 Vi strävar alltid efter att du som kund ska känna dig nöjd med ditt köp. Om du har klagomål eller anspråk mot oss tar vi gärna emot detta till vår kundtjänst. Vi ber dig att skicka e-post till kundtjanst@parfym.se. Vid eventuell tvist följer vi Allmänna Reklamationsnämndens (ARN) rekommendationer. Allmänna Reklamationsnämnden nås antingen via hemsidan www.arn.se eller via adress Box 174, 101 23 Stockholm.
9.2 Om ditt anspråk eller klagomål har uppstått med anledning av köp online finns även en möjlighet att använda sig av EU:s online-plattform för att lösa tvister. EU:s online-plattform nås via https://ec.europa.eu/consumers/odr/. Observera att om du lämnar in ett klagomål via denna plattform, kommer ärendet automatiskt att vidarebefordras till rätt nationellt tvistlösningsorgan.
9.3 Tvist som rör tillämpningen eller tolkningen av dessa köpevillkor ska tolkas i enlighet med svensk lag och avgöras av Allmänna Reklamationsnämnden.
10. Ändringar av köpevillkor
10.1 Ellas Hjältar förbehåller sig rätten att vidta ändringar av köpevillkoren.

Få din dröm förverkligad av oss.

Vänligen fyll i formuläret för att komma i kontakt med Ellas Hjältar. Vi återkommer så snart vi kan med svar. Skicka med underlag som styrker er story, t.ex från läkare eller andra myndigheter.

Nämn även vad ert barn önskar er. Varför? Jo för att vi hanterar givarnas donationer och vill försäkra alla att gåvorna hamnar rätt.All info hanteras enbart utav de personer som tilldelats detta uppdrag utav Ellas hjältars styrelse. Allt material tas bort när ärendet är avslutat..